Do niezwykle dużego znaczenia sprawności układu hamulcowego nikogo nie trzeba przekonywać. Od niej zależy bezpieczeństwo jazdy. Warto zatem zapoznać się nieco bliżej ze specyfiką najważniejszych części hamulcowych. W poniższym artykule wyjaśniamy, czym są klocki i tarcze hamulcowe, kiedy należy je wymieniać i gdzie szukać nowych podzespołów, gdy zajdzie konieczność wymiany.

Działanie nowoczesnych hamulców

Ostatnie 2-3 dekady to powolne wypieranie hamulców bębnowych przez hamulce tarczowe. Dzisiaj zdecydowana większość pojazdów posiada klocki i tarcze hamulcowe, dlatego poniższy artykuł w całości poświęcamy układom tego typu. Klocki i hamulce to bodaj najważniejsze elementy układu. Jak działają? Otóż naciśnięcie przez kierowcę pedału hamulca powoduje sprężenie płynu hamulcowego, który wprawia w ruch kolejne elementy układu, aż do zacisku hamulcowego, którego zadaniem jest popychanie klocków w stronę tarczy. Wskutek wytworzenia siły tarcia, przytwierdzona do koła tarcza hamulcowa powoduje zahamowanie ruchu, a w konsekwencji spowolnienie lub całkowite zatrzymanie pojazdu.

Warto mieć na uwadze, że dostępne są różnorodne klocki i tarcze. W przypadku tych pierwszych różnice dotyczą głównie jakości materiałów, które w sensie typu w większości przypadków są podobne. Klocek składa się z kilku warstw, w tym z części metalowej, elastanu i okładziny. Natomiast tarcze hamulcowe to elementy metalowe lub ceramiczne. Te drugie są uznawane za tarcze klasy premium, a więc odporniejsze na gwałtowne hamowanie, nawet przy dużych prędkościach. Dzisiaj potrzeby kierowców są bardzo zróżnicowane, podobnie zresztą, jak i ich budżety. Dlatego też dobre sklepy motoryzacyjne posiadają w ofercie wszystkie wymienione powyżej rodzaje tych części hamulcowych, czego dowodem jest choćby oferta Ucando.pl – https://www.ucando.pl/czesci-zamienne.

Kiedy wymieniać części zamienne układu hamulcowego?

Zarówno klocki, jak i tarcze, to elementy eksploatacyjne. Ich praca polega na ciągłym tarciu, podczas którego wytwarzane są wysokie temperatury. Poza tym sam fakt tarcia powoduje stopniowe zmniejszenie grubości warstwy materiału ciernego na klockach hamulcowych i powierzchni tarcz hamulcowych. Wraz z utratą grubości podzespoły te tracą swoją skuteczność. W przypadku spadku grubości warstwy ciernej poniżej 1.5 mm wymiana klocków jest absolutnie konieczna. Jednak już przy ok. 3 mm droga hamowania zauważalnie się wydłuża. Jeśli chodzi o tarcze, ocena sytuacji jest nieco trudniejsza, ponieważ nie istnieją konkretne wytyczne, w którym momencie trzeba wymienić ten element. Należy obserwować zachowanie hamulców, a mechanik potrafi ocenić stan techniczny tarczy poprzez wykonanie oględzin.

Kiedy dojdzie do zużycia klocków lub tarcz hamulcowych, ze względów bezpieczeństwa należy je jak najszybciej wymienić. W tym przypadku nie wykonuje się napraw. Naszym zdaniem nowe elementy najlepiej zamówić w internecie. Sklepy online oferują większy wybór i niższe ceny. Poza tym produkty są dostarczane pod same drzwi.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj