Przeglądając prasę motoryzacyjną, z pewnością każdy nas zetknął się ze słowem downpipe. Jest to jeden z elementów układu wydechowego, który może poprawić charakterystykę pracy silnika. Decydując się na montaż elementu należy pamiętać również o wielu innych elementach tej układanki. Co musisz wiedzieć na temat downpipe?

Downpipe – co to jest?

Downpipe jest kawałkiem rury montowanym w najważniejszym miejscu. Znajduje się on na samym początku układu, zaraz za kolektorem wydechowym lub za turbosprężarką, w zależności od tego, z jakim samochodem mamy do czynienia. Mimo tego, że pod kątem technicznym jest to kawałek rury, tak naprawdę może od niego zależeć poprawa parametrów samochodu. Wykonany jest najczęściej ze sali nierdzewnej.

Jak działa downpipe?

Aby zrozumieć jak działa downpipe, musimy wiedzieć jak działa cały układ wydechowy. Istotą jego działanie jest to, że spaliny wydobywają się z ogromną prędkością zbliżoną do prędkości dźwięku. Właśnie dlatego każdy opór, na jaki natrafiają, powoduje spowolnienie wylotu oraz niewielkie tłumienie pracy silnika. W zmniejszeniu tego oporu pomaga właśnie downpipe.

Standardowe rury odlewane mają zazwyczaj porowatą powierzchnię od wewnątrz. Problem ten dodatkowo pogłębia powstanie osadu oraz korozji. Najważniejszą część downpipe stanowi właśnie gładka powierzchnia znajdująca się wewnątrz rury. Dlaczego jest ona gładka? Wszystko za sprawą wykorzystania stali nierdzewnej. Tego rodzaju rura ogranicza blokowanie strumienia spalin oraz sprawia, że wydobywają się one znacznie szybciej.

Co daje nam downpipe?

Downpipe Audi, a także ten stosowany w innych samochodach, przede wszystkim powoduje, że samochód wydaje się być mocniejszy. Przed montażem elementu trudno jednak określić, ile mocy więcej będzie posiadał samochód. Co więcej, poprawia się kultura pracy silnika, a samochód ma bardziej efektywne przyspieszenie. Nierzadko możemy zauważyć w nim też niższe spalanie.

Czy downpipe zamiast katalizatora to dobry pomysł?

To jednak nie wszystko. Downpipe wyróżnia się jeszcze jedną, bardzo ważną cechą. Zastępuje on kawałek rury, na której oryginalnie zamontowany jest jeden z katalizatorów. Spaliny wylatują więc znacznie szybciej oraz łatwiej, są jednak bardziej zanieczyszczone.

Cały sens inwestycji z downpipe polega na usunięciu elementów, które mają wpływ na spowolnienie emisji spalin. Downpipe celowo montowany jest zatem zamiast katalizatora. Element sprawia jednak, że część zanieczyszczeń wydostaje się z pojazdu, co z kolei może spowodować przekroczenie norm emisji spalin. Właśnie dlatego po montażu elementu zawsze należy przeprowadzić badanie jakości spalin.

Decydując się na montaż downpipe należy pamiętać, że wszystkie prace pielęgnacyjne elementu należy przeprowadzać na zimnym układzie. Ten może nagrzewać się bowiem aż do blisko 700 stopni.

Downpipe – czy warto?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, a każdy musi udzielić jej sobie sam. Koszt samego downpipe to wydatek rzędu kilkuset złotych. Należy jednak pamiętać, że tuning całego wydechu, niezbędny do prawidłowej pracy downpipe, może pochłonąć nawet do kilkunastu tysięcy złotych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj