wentylator chłodnicy

Silnik samochodu posiada komorę spalania, w której odbywają się ciągłe wybuchy i jako taki silnik nagrzewa się bardzo szybko.

Aby zatrzymać proces przegrzewania się silnika, korzystamy z pomocy płynów chłodzących, które przepływają przez chłodnicę do silnika. Zadaniem chłodnicy jest chłodzenie płynu chłodzącego tak, aby po powrocie do silnika mógł on wchłonąć więcej ciepła.

Wentylator chłodnicy służy więc do utrzymywania temperatury czynnika chłodzącego na stałym poziomie. W ten sposób spełnia on ważną funkcję. Jeśli wentylator chłodnicy ulegnie awarii lub nie będzie działać prawidłowo, samochód może ulec poważnemu uszkodzeniu, a jego naprawa będzie kosztować tysiące złotych.

Dlatego też, gdy tylko zauważysz, że wentylator chłodnicy nie działa, udaj się do mechanika i napraw go. Wentylator chłodnicy może przestać działać z różnych powodów. Musisz znać te objawy, aby uchronić swój samochód przed katastrofą.

5 Powodów, dla których wentylator chłodnicy nie działa.

  1. Uszkodzony bezpiecznik

Prawie wszystko, co elektryczne, jest obsługiwane przez bezpiecznik, dzięki czemu w przypadku przepięcia elektrycznego w kierunku jakiegoś urządzenia elektronicznego, bezpiecznik odcina dopływ prądu do tego konkretnego urządzenia, chroniąc je przed zniszczeniem. To jest to, co nazywamy przepalonym bezpiecznikiem.

Przepalony bezpiecznik to nic wielkiego, a jego wymiana nie kosztuje dużo pieniędzy. Jeśli wentylator chłodnicy w Twoim samochodzie nie działa, sprawdź najpierw instrukcję obsługi samochodu i zlokalizuj bezpiecznik odpowiedzialny za pracę wentylatora chłodnicy. Jeśli bezpiecznik jest przepalony, po prostu go wymień i to powinno rozwiązać problem. Pamiętaj, że przepalony bezpiecznik może oznaczać, że wentylator obraca się z trudem i może wymagać wymiany, jeśli bezpiecznik zostanie przepalony ponownie.

  1. Wadliwy czujnik temperatury płynu chłodniczego

ECU jest odpowiedzialny za uruchomienie wentylatora chłodnicy po nagrzaniu się silnika. Jednostka ECU otrzymuje informację z czujnika temperatury, który sygnalizuje jej uruchomienie wentylatora. Dlatego, jeżeli czujnik temperatury jest uszkodzony, jest prawdopodobne, że ECU nie odbiera odpowiednich sygnałów i tym samym wentylator nie będzie pracował. Można to rozwiązać poprzez zlokalizowanie czujnika znajdującego się w pokrywie termostatu pod maską samochodu i wyczyszczenie go lub wymianę na nowy. Niektóre samochody posiadają dwa lub więcej czujników temperatury płynu chłodzącego, jeden dla ECU i jeden dla wentylatora płynu chłodzącego, więc upewnij się, że zlokalizowałeś właściwy czujnik płynu chłodzącego.

  1. Stare okablowanie/przekaźnik wentylatora

Jeśli wentylator nie działa nawet podczas rozgrzewania się samochodu, może wystąpić problem z okablowaniem. Należy sprawdzić wszystkie przewody prowadzące do i z wentylatora chłodnicy. Możliwe jest, że przewód zużył się z powodu wysokiej temperatury i wymaga wymiany. Należy jedynie odłączyć przewody od chłodnicy i sprawdzić ich napięcie za pomocą woltomierza. Jeżeli przewody pomiędzy dodatnim i ujemnym przewodem przepuszczają 12 V prądu w momencie uruchomienia wentylatora, to dobrze. Jeżeli jednak wystąpi jakakolwiek nieprawidłowość w napięciu zasilania, oznacza to, że przewód jest uszkodzony i należy go wymienić.

Podobnie, jeśli przewody są w idealnym stanie, należy sprawdzić przekaźnik, którego zadaniem jest doprowadzenie prądu do przewodów. Przekaźnik jest małym, przypominającym pudełko obiektem, który może ulec zużyciu w wyniku eksploatacji. Należy wymienić przekaźnik, a wentylator powinien ponownie zacząć działać bez zarzutu.

  1. Niewystarczająca ilość płynu chłodniczego

Jeśli poziom płynu chłodniczego jest niski, istnieje szansa, że w systemie pojawi się powietrze, a czujnik temperatury płynu chłodniczego nie odczyta temperatury prawidłowo. Powinieneś codziennie sprawdzać poziom płynu chłodniczego w układzie. Jeśli poziom płynu chłodniczego jest niski, należy go uzupełnić do optymalnego poziomu.

W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że silnik zostanie uszkodzony. Nie ma możliwości ponownego złapania silnika, chyba że jesteś gotów wydać dużo pieniędzy.

  1. Sprzęgło wentylatora lub pasek (Mechaniczne Sprzęgło Wentylatora)

Sprzęgło wentylatora jest odpowiedzialne za trzymanie wentylatora do momentu obrotowego silnika i obracanie go. Jeśli ten zespół spali się, trzeba by go wymienić na nowy. Jeśli po wypróbowaniu wszystkich powyższych sugestii wentylator nadal nie działa, to w przypadku samochodu wyposażonego w mechaniczne sprzęgło może być problemem awaryjne sprzęgło wentylatora.

Co więcej, pasek wentylatora również może być problemem. W starszych samochodach wentylator współpracuje z silnikiem. Ilekroć włączał się silnik, wentylator chłodnicy zaczynał się kręcić. Jest to możliwe dzięki pasowi, który czerpie moc z silnika. Jeśli pasek ten pęknie, wentylator chłodnicy przestanie całkowicie działać.

Jeśli spróbowałeś już wszystkiego, o czym była mowa powyżej, a Twój wentylator nadal nie działa, to znaczy, że nadszedł czas, abyś zainwestował w nowy. Podobnie jak wszystkie inne urządzenia elektroniczne, wentylator chłodnicy również ma żywotność. Gdy zakończy swój cykl życia, po prostu odmawia pracy. W tym przypadku należy odwiedzić swojego mechanika i skonsultować się z nim. Na początku mechanik sprawdza wszystkie inne rzeczy związane z wentylatorem chłodnicy, aby dokonać właściwej analizy.

Kontrola wizualna

Kiedy wentylator chłodnicy pracuje, zazwyczaj wydaje wirujący dźwięk, który jest łatwo zauważalny. Wentylator chłodnicy nie zawsze jednak zaczyna się kręcić przy zapłonie. ECU uruchamia wentylator chłodnicy w dokładnie określonym czasie. Dlatego nie należy się martwić, jeśli wentylator nie zacznie od razu pracować. Jeśli nie słyszysz jego szumu, sprawdź wzrokowo wentylator.

Koszt wentylatora chłodnicy

Wentylator chłodnica nie jest zbyt kosztowny i może kosztować około 600 – 1000 złotych. To właśnie silnik wentylatora sprawia, że chłodnica jest droga. Twój mechanik pobierze od 250 do 600 złotych w zależności od marki i modelu Twojego samochodu oraz charakteru pracy.

Ponieważ chłodnica znajduje się z przodu, Twój mechanik nie musi odkręcać żadnego innego elementu, aby wyjąć wentylator chłodnicy. Być może będzie musiał zdemontować chłodnicę, co wymaga precyzji i trochę pracy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj