Pasek rozrządu lub łańcuch rozrządu jest częścią silnika spalinowego w samochodzie. Jest on wykonany z gumy i pomaga utrzymać synchronicznie wałek rozrządu i wałek korbowy silnika pojazdu. Daje to zawsze właściwy czas otwarcia i zamknięcia zaworu silnika. Koszt wymiany paska rozrządu jest wysoki, ponieważ obejmuje on również inne powiązane części. W niektórych pojazdach zamiast paska rozrządu stosujemy łańcuch rozrządu. Ale oba są używane do tych samych celów. Ponieważ zapewnia on właściwy czas uruchomienia zaworu, który pomaga uruchomić samochód, ale jeśli rozrząd jest wyłamany, silnik nie będzie działał prawidłowo. Pasek rozrządu reguluje również wspomaganie kierownicy i pompę wodną.

Różnica pomiędzy paskiem rozrządu a łańcuchem rozrządu

Zasadniczo, pasek rozrządu i łańcuch rozrządu pełnią te same funkcje, ale mają pewne różnice. Pasek rozrządu jest wykonany z gumy, która ma ograniczoną żywotność, podczas gdy łańcuch rozrządu jest wykonany z metalu. Pasek rozrządu należy wymieniać średnio przy przejechaniu 60000 kilometrów. Z drugiej strony, nie ma potrzeby zmiany łańcucha rozrządu przez cały okres użytkowania pojazdu.

Działanie paska rozrządu

  • Pasek rozrządu jest prostą częścią silnika, który pełni ważną funkcję. To jest powód, dla którego rzeczy się komplikują podczas blokady paska rozrządu.
  • Zazwyczaj pasek rozrządu jest paskiem zębatym, ponieważ ma zęby na wewnętrznej powierzchni, które pasują do rowków na końcu wału korbowego i wałka rozrządu.
  • Pasy rozrządu służą do przenoszenia napędu i utrzymywania określonego przełożenia napędu.
  • Pasek rozrządu jest mocowany do wału korbowego i wałka rozrządu silnika. Sprawia to, że obracają się one razem w odpowiednim czasie.
  • Pasek rozrządu kontroluje czas otwarcia i zamknięcia zaworu.
  • Pracuje on w celu przesłania mieszanki powietrza i paliw do komory spalania lub cylindra.
  • W starszych samochodach pasek rozrządu służył tylko do połączenia wałka rozrządu z wałem korbowym. Obecnie pasek rozrządu służy również do napędzania pompy wodnej.
  • Pasek rozrządu utrzymuje pracę zaworu i tłoków w idealnym stanie. W prawidłowym momencie obydwa te urządzenia posiadają kombinację, która działa na krzywki indywidualnie na wałku rozrządu.
  • Pasek rozrządu zapewnia, że zawór i tłoki przesuwają się i skaczą we właściwym czasie.
  • Wymiana paska rozrządu nie jest taka trudna. Pasek rozrządu można wymienić w domu.

Jak to działa?

Wałek rozrządu jest napędzany przez pasek rozrządu i działa bezpośrednio na zawory.

Tłoki i zawory są kolejną ważną częścią silnika

  • Tłoki przesuwają się do góry. Naciskają mieszankę paliwa i powietrza. W tym czasie wszystkie zawory są zamknięte.
  • Tłoki przesuwają się w dół. Zawór otwiera się i umożliwia przedostanie się mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindra.
  • Świeca zapłonowa zapala mieszankę powietrza i paliwa i przekazuje moc do pojazdu. Ta funkcja jest realizowana, gdy tłoki są opuszczone, a zawory są zamknięte.
  • Po otwarciu zaworu wydechowego paliwo i powietrze opuszczają silnik, a zawór ssący jest w tym czasie zamknięty.

Zepsuty pasek rozrządu stwarza poważne problemy w silniku. Wałek rozrządu i wał korbowy nie będą ze sobą synchronizowane. Pasek rozrządu może uszkodzić silnik. Więc nigdy nie należy ignorować problemu paska rozrządu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj