Nowo wyprodukowane opony mają zazwyczaj głębokość bieżnika około 8 mm, ale w miarę pokonywania kilometrów guma stopniowo zużywa się samoistnie. Jazda na oponach o głębokości bieżnika poniżej 1,6 mm naraża na ryzyko mandatu w wysokości około 500 złotych i trzech punktów karnych za każdą oponę.

Istnieje bardzo dobry i realistyczny powód, dla którego prawo zabrania znacznego zużycia bieżnika, ponieważ jego rola jest kluczowa dla przyczepności na drodze. Zbadajmy wpływ głębokości bieżnika na aquaplaning i drogę hamowania, aby zmierzyć ich znaczenie i dlaczego powinniśmy je wymienić, gdy ich zużycie spadnie poniżej zdefiniowanej wartości.

Stopniowe zwiększanie drogi hamowania

Szereg badań potwierdziło, że istnieje wyraźny związek pomiędzy zwiększoną drogą hamowania a zmniejszoną głębokością bieżnika opon. W ramach badania dokładnie zbadano osiągi opon w odniesieniu do pięciu różnych głębokości bieżnika od 6,7 mm do 0,9 mm. Samochody wyposażone w te opony były również wyposażone w miernik prędkości, odległości i czasu, podczas gdy test wykonywano zarówno na asfalcie, jak i na gładkich powierzchniach betonowych.

Badania wykazały, że droga hamowania znacznie się wydłużyła, gdy głębokość bieżnika spadła poniżej 3 mm. Przy ustawowej minimalnej głębokości bieżnika wynoszącej 1,6 mm, droga hamowania wzrosła o 45% w przypadku gładkiego betonu, natomiast 37% w przypadku asfaltu w porównaniu z głębokością bieżnika wynoszącą 6,7 mm. Wyraźnie widać, że mniejsza głębokość bieżnika zwiększa ryzyko wypadków, zwłaszcza w przypadku szybkich pojazdów.

Sugestie

W oparciu o powyższe ustalenia Towarzystwo Zapobiegania Wypadkom zasugerowało kierowcom wymianę opon, gdy głębokość bieżnika osiągnie 3 mm, czyli około 1,4 mm więcej niż wymagane prawem minimum. Podkreślają oni również znaczenie utrzymania odpowiedniego ciśnienia w oponach, aby uniknąć nierównomiernego i szybszego zużycia bieżnika.

Większe ryzyko aquaplaningu

Przetrwanie aquaplaningu podczas jazdy po mokrych drogach może być niebezpiecznym, strasznym i niezapomnianym doświadczeniem! Dzieje się tak, gdy między oponami a nawierzchnią powstaje warstwa wody, która osłabia przyczepność i uniemożliwia hamowanie, kierowanie i przyspieszanie. Jeśli kierowca nie jest w stanie przywrócić prawidłowego kontaktu z nawierzchnią, wypadek jest nieunikniony.

Jednak ryzyko aquaplaningu jest jeszcze większe, gdy opony nadmiernie się zużywają. Wynika to z faktu, że bieżnik odgrywa kluczową rolę w odprowadzaniu wody na powierzchnię drogi. Rowki bieżnika pozwalają oponom przecinać powierzchnię wody i utrzymywać kontakt z nawierzchnią, co zapobiega aquaplaningowi. Oprócz zużycia bieżnika, utrzymanie właściwego ciśnienia w oponach zapobiega również zagrożeniom drogowym, zwłaszcza na mokrych nawierzchniach.

Czy jest to więc czas na wymianę opon?

Ze względu na korzyści w zakresie bezpieczeństwa związane z utrzymaniem głębokości bieżnika, ważne jest, aby często sprawdzać poziom zużycia opon, szczególnie w przypadku długich podróży po drogach przed i po trasie, w celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa. Możesz to zrobić wygodnie w kilka chwil, korzystając z głębokościomierza. Dzięki temu będziesz bezpieczniejszy, a także pomożesz uniknąć wysokich grzywien. Lepiej jest spełnić normy i wymienić opony, gdy głębokość bieżnika spadnie poniżej 3 mm.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj