Kupując używany samochód należy pamiętać, że pojazd mógł w przeszłości ulec wypadkowi. Ważne jest, aby dokonać oględzin czterech kółek. Wiele informacji może zdradzić grubość lakieru. Dzięki temu można sprawdzić, czy auto miało wypadek i czy były jakieś zmiany lakiernicze. Do mierzenia grubości powłoki lakierniczej można wykorzystać miernik lakieru.

Miernik lakieru – podstawowe informacje

Ten sprzęt jest wysoce wyspecjalizowany i występuje w wielu wariantach. Te typy mają różne mechanizmy i mogą być stosowane do konkretnych powłok, dla:

  • aluminium,
  • tworzywa sztucznego
  • stali,
  • stali ocynkowanej.

Jaki miernik lakieru wybrać? W pierwszej kolejności należy wybrać typ urządzenia. Mierniki te występują w dwóch odmianach:

Magnetyczny miernik farby – jego najważniejszą cechą jest przystępna cena. Sprzęt ten posiada skalę, która pokazuje, jak silnie końcówka magnesu przylega do powierzchni. Pomiar ten pomaga określić grubość warstwy farby. Ponieważ mechanizm jest tak prosty, pomiar może być czasem niedokładny. Ten miernik nie jest zalecany do użytku prywatnego. Miernik ten nie nadaje się do stosowania na powierzchniach metalowych.

Elektroniczny miernik lakieru – droższy, ale znacznie bardziej precyzyjny. Działa dzięki wykorzystaniu ultradźwięków. Jest prosty w obsłudze, dzięki czemu jest dostępny dla każdego. Łatwo jest porównać dane fabryczne z wynikiem w mikrometrach. Miernik ten posiada wygodny wyświetlacz, co jest dużym plusem.

Istnieją dwa rodzaje mierników lakieru: profesjonalne i amatorskie. Pierwsze pozwalają poznać grubość lakieru, natomiast drugie pokazują grubość poszczególnych warstw lakieru. Grubość lakieru powinna być prawidłowa

Jaki miernik lakieru kupić?

Przy zakupie miernika lakieru należy zwrócić uwagę na następujące czynniki:

Rodzaj głowicy jest istotnym elementem w budowie i działaniu miernika. Dla powierzchni płaskich istnieją dwa rodzaje głowic: głowice kuliste dla powierzchni nieregularnych oraz głowice płaskie.

Głowica może być umieszczona w obudowie lub na specjalnym kablu, na którego końcu znajduje się sonda. Dzięki temu pomiary mogą być wykonywane w łatwo dostępnym miejscu. Sonda natomiast pozwala na kontrolę miejsc ukrytych i ciasnych.

Rozdzielczość danego miernika decyduje o dokładności pomiaru. Większość mierników posiada rozdzielczość na poziomie 10 mikronów. Jednak niektóre produkty mogą osiągnąć rozdzielczość 1 mikrona.

Zakres operacyjny to zakres mikronów, które sprzęt może wykryć. Dobry miernik może wykryć grubość lakieru w zakresie od 0 do 23,000 mm.

Rodzaj materiału – Niektóre mierniki mogą być używane tylko do niektórych powierzchni, takich jak stal.

Miernik lakieru – stal, aluminium

Zaawansowane urządzenia mogą kontrolować powierzchnie aluminiowe (znacznik AI/Fe) na nowych samochodach.

Inne cechy to wskaźnik dźwiękowy, wbudowana pamięć i funkcja wstrzymania wyniku. Asystent pokazuje badaną powierzchnię.

Czy można oszukać miernik lakieru?

Mierniki magnetyczne nie są zalecane, jeśli chcesz mieć pewność, że wyniki są dokładne. Mogą one powodować zniekształcenia w pomiarach.

Jakiej grubości jest miernik lakieru?

Istotne jest określenie grubości lakieru pojazdu. Samochody europejskie mają grubość lakieru około 150mm, natomiast azjatyckie zazwyczaj od 60 do 100mm. Jeśli grubość powłoki lakierniczej jest większa od wartości domyślnych lub wartości te różnią się w zależności od elementu, oznacza to, że pojazd został wypełniony lakierem lub był lakierowany.

Jak korzystać z miernika lakieru?

Używaj miernika lakieru zgodnie z poniższymi wskazówkami:

  • Upewnij się, że samochód został dokładnie wyczyszczony.
  • Użyj dołączonej płytki kalibracyjnej, aby skalibrować przyrząd.
  • Dokonaj pomiaru od części, która najprawdopodobniej uległa uszkodzeniu.
  • Przyłóż sondę lub głowicę do powierzchni, którą chcesz zmierzyć. Końcówka musi znajdować się w stabilnym miejscu.

Wykonaj pomiary grubości powłoki na całej powierzchni samochodu.

Samochód, który ma nieprawidłowości na dachu lub słupkach dachowych wskazuje, że brał udział w wypadku. Niektóre elementy są podatne na korozję.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj