Większość ludzi nie zdaje sobie sprawy, że opony są najważniejszym elementem bezpieczeństwa w każdym pojeździe. Opony stanowią jedyne połączenie między samochodem a drogą, a technologie ratujące życie, takie jak układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania czy elektroniczny system kontroli trakcji, nie spełnią swojej roli, jeśli opony nie będą miały dobrej przyczepności do nawierzchni. A jednak opony są jednym z najmniej rozumianych elementów naszych pojazdów — głównie dlatego, że jest ich tak wiele rodzajów i tak mało informacji na ich temat.

Żadna opona nie jest najlepsza, ponieważ potrzeby każdego z nas są inne. Ta lista prostych zaleceń pomoże Ci podjąć świadomą decyzję, gdy nadejdzie czas zakupu nowych opon.

Nie wydawaj zbyt mało na opony

Tanie, źle zaprojektowane opony mogą wydłużyć drogę hamowania i zmniejszyć kontrolę nad pojazdem podczas nagłych manewrów. Wszystkie opony mają oznaczenia przyczepności (AA, A, B lub C) wybite bezpośrednio na oponie — kupuj opony z oznaczeniem A lub AA.

Nie wydawaj za dużo na opony

Jak w przypadku większości rzeczy, opona sygnowana marką kosztuje więcej. Znane marki mają tendencję do zapewniania stałego, wysokiego poziomu jakości, ale są też mniej znani producenci opon, którzy wytwarzają doskonałe produkty po niższych cenach. Dobrym sposobem na znalezienie dobrych opon są rekomendacje od zaufanego dealera opon lub opinie na stronach internetowych.

Nie zakładaj, że oryginalne wyposażenie jest najlepsze

Opony OEM (Original Equipment Manufacturer) to opony montowane w samochodzie fabrycznie, ale kupno tego samego typu opony na wymianę nie zawsze jest najlepszym wyborem. Producenci poszukują opony, która zapewni zadowalające osiągi w każdych warunkach, od lata na słonecznym wybrzeżu po zimę w górach. Mogą wybrać oponę, która przedkłada komfort nad prowadzenie lub prowadzenie nad trwałość bieżnika. Jako konsument możesz zrobić lepszy użytek, robiąc zakupy. Zamienne opony OEM do mojego samochodu kosztowały około 400 złotych za sztukę; znalazłem opony lepiej przystosowane do pogody w mojej okolicy, które kosztowały znacznie mniej. Opony te nie tylko poprawiły właściwości jezdne samochodu, ale także pozwoliły mi zaoszczędzić sporo pieniędzy.

Wybierz odpowiedniego dealera opon

Kiedy przychodzi czas na zakup opon, wiele osób udaje się do dealera lub lokalnego mechanika, ale firmy te często mają w swojej ofercie ograniczoną liczbę marek lub modeli opon. Sprzedawca opon z pełnym serwisem będzie miał w swojej ofercie szeroki wybór marek i będzie znał lokalne warunki pogodowe i drogowe. Należy porozmawiać z przedstawicielem handlowym o rodzaju jazdy, jaką zamierzamy prowadzić, i uzyskać od niego rekomendacje.

Miej realistyczne oczekiwania

Opony jak większość rzeczy w życiu, to kompromis. Opony wyczynowe zwykle szybciej się zużywają, natomiast opony zapewniające bardziej komfortową jazdę mogą być mniej zwrotne na zakrętach. Porozmawiaj ze sprzedawcą opon o możliwych kompromisach w przypadku każdej opony, którą rozważasz.

Kup dwa komplety opon

Większość samochodów jest wyposażona w opony całoroczne. Wyobraź sobie, że używasz tej samej pary butów do biegania, chodzenia po górach, przedzierania się przez śnieg i tańca baletowego, a zrozumiesz, na czym polega problem związany z oponami całorocznymi.

Jeśli mieszkasz w miejscu, w którym pada śnieg, kup komplet odpowiednich opon zimowych i używaj ich zimą. Opony całoroczne są zaprojektowane tak, aby radzić sobie w każdych warunkach pogodowych, ale nie są zoptymalizowane pod kątem konkretnych warunków. Opony zimowe są zaprojektowane do jednej i tylko jednej rzeczy: Utrzymywania samochodu w miejscu, do którego go skierujesz, gdy temperatury są niskie, a drogi pokryte śniegiem i lodem. Używając opon śniegowych zimą, można wybrać opony letnie, które lepiej odpowiadają naszym gustom — czy to pod względem cichej i wygodnej jazdy, lepszego prowadzenia, lepszych właściwości jezdnych w deszczu, czy też dłuższej żywotności bieżnika.

Kupuj cztery opony naraz

Nowe opony z reguły lepiej trzymają się drogi niż te, które mają już trochę kilometrów na liczniku. Najlepiej jest wymienić wszystkie cztery opony naraz, ale jeśli musisz wymienić je parami, nowe opony załóż na tył (niezależnie od tego, czy samochód ma napęd na przednią, czy na tylną oś). Pomoże to zachować stabilność i przewidywalność samochodu podczas gwałtownego hamowania. (Starsze opony na tylnej osi zwiększą prawdopodobieństwo wywrócenia się samochodu).

Rotacja opon co 10000 – 12000 kilometrów zapewni, że będą się one zużywały w tym samym tempie, co pozwoli uzyskać największy zwrot z inwestycji i zagwarantuje, że wszystkie cztery opony będą gotowe do wymiany w tym samym czasie.

NIGDY nie wymieniaj pojedynczej opony — jeśli opona jest uszkodzona i nie da się jej naprawić, wymień ją, jak również jej partnera po drugiej stronie samochodu.

Nie ignoruj swoich nowych opon

Opony NIE są elementami bezobsługowymi! Opony tracą około 1 psi ciśnienia na miesiąc i kolejny 1 psi na każde 10 stopni spadku temperatury. Jeśli kupisz nowe opony w sierpniu, do stycznia mogą one stracić nawet 20% swojego ciśnienia. Niedopompowane opony wpływają na zużycie paliwa i są bardziej narażone na rozerwanie — a w nowoczesnych oponach nie można stwierdzić niskiego ciśnienia, po prostu patrząc. Sprawdzaj ciśnienie w oponach i kontroluj opony co miesiąc.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj