Jeśli fascynują cię samochody, prawdopodobnie zetknąłeś się z bardzo pochylonymi kołami i zastanawiałeś się, „Jak poruszać się po ulicach z takimi oponami?”

Japońskie pokazy samochodowe obfitują w pochylone koła z oponami tak zmodyfikowanymi, że ledwo co znajdują się wewnątrz nadkoli.

Pochylone koła sprawiają wrażenie, jakby zawieszenie było złamane i są przyczyną wpatrywania się osób postronnych. Rozumiem, że pytanie brzmi: „Jak sprawić, by koła były bardzo pochylone?”

Zrozumienie krzywizny koła

Nachylenie, w odniesieniu do kół, to kąt, pod jakim opona jest nachylona względem drogi. Kąt ten można zaobserwować podczas pokonywania zakrętów przez samochód. Ustawienia opon są regulowane tak, aby zapewnić jak największą powierzchnię styku opony z podłożem. Zapobiega to poślizgowi samochodu.

Przez większość czasu, gdy obserwujesz koła stojącego samochodu, zakładasz, że są one prostopadłe do drogi. Ale nie zdarza się to często, ponieważ koło jest trochę ugięte. Pochylone koła nie mają żadnego wpływu na osiągi samochodu, ale wiele osób ma je założone ze względu na walory estetyczne.

Gdy koło jest unieruchomione, statyczny kąt pochylenia jest utrzymywany, ale podczas pokonywania zakrętów, ustawienia kątów pochylenia są regulowane tak, aby większa część koła miała kontakt z drogą.

Samochody mogą mieć zarówno pochylenie dodatnie jak i ujemne. Ujemny kąt pochylenia pojawia się, gdy górna część koła pochyla się bliżej środka, podczas gdy dodatni kąt pochylenia pojawia się, gdy górna część koła jest skierowana na zewnątrz. To, co widzisz w wielu wychylonych kołach, to pochylenie ujemne.

Za każdym razem, gdy widzisz przechylone na zewnątrz koła samochodu, zdajesz sobie sprawę, że część koła, która ma kontakt z drogą, zmniejsza się. W wielu samochodach ujemny kąt pochylenia jest dobry, ponieważ koryguje on skutki wychylania się podczas pokonywania zakrętów.

Jednakże zbyt duży ujemny kąt pochylenia powoduje, że samochód ma większą wrażliwość na kształt korony na drodze. Opony zużywają się również szybciej niż w innych samochodach.

Jak daleko powinieneś się posunąć z pochylaniem kół?

Stopień pochylenia kół, jaki chcesz uzyskać w swoim samochodzie, będzie zależał od typu zawieszenia, jakie posiadasz. Po zmianie zawieszenia będziesz musiał zmienić ustawienie płyt pochylenia kół. Przy większym nachyleniu, większy nacisk jest wywierany na koło, które ma kontakt z podłożem.

Jeśli planujesz mieć samochód z nachyleniem, będziesz potrzebował elementów karoserii i nadkoli, tak aby część kół została osłonięta przez karoserię samochodu — wynika to głównie z wymogów prawa.

Większość z tych samochodów ma też mocno obniżone nadwozie. Stwarza to coś, co entuzjaści motoryzacji nazywają „hellaflush”, czyli minimalny dostęp nadwozia do kół.

Innym sposobem na modyfikację kół samochodu jest zamontowanie opony slim. Tutaj kupuje się maksymalnie dozwolone przez producenta koło i montuje się je w samochodzie, po dokonaniu pewnych modyfikacji zawieszenia.

Wiele osób decyduje się na pochylone koła nie dlatego, że zwiększa to osiągi samochodu, ale dlatego, że ma to wartość kosmetyczną.

Jakie są zagrożenia związane z bardzo pochylonymi kołami?

Hamowanie: pierwszym problemem, jaki napotkasz w samochodach z pochylonymi kołami, jest to, że będziesz miał problemy z hamowaniem. Normalny samochód jest zaprojektowany tak, aby większa część koła miała kontakt z drogą. To daje mu przyczepność i umożliwia hamowanie awaryjne. W przypadku, gdy prawie połowa opony jest zawieszona w powietrzu, przyczepność opony jest obniżona. Powoduje to, że podczas hamowania awaryjnego trudno jest się zatrzymać. Jest to główny powód, dla którego wiele organów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego jest przeciwnych tej praktyce.

Większe wydatki na opony. Szanse na przebicie są znacznie większe, ponieważ jedna strona opony ulega dużemu zużyciu. Jeśli planujesz pochylenie kół, przygotuj się na dodatkowe wydatki na opony i konserwację.

Zużycie układu napędowego

Jeśli myślisz, że tylko opony się zużywają, gdy masz przechylone koła nachylone, to przychodzą większe koszty konserwacji. Wszystkie elementy wału napędowego, łożyska kół, przeguby krzyżakowe, tuleje, są zaprojektowane do stosowania, gdy koła znajdują się pod pewnym kątem. Nadmierny ujemny kąt pochylenia wywiera nacisk na te połączenia.

Na zakrętach

Samochody są zaprojektowane tak, aby miały niski poziom pochylenia ujemnego. Jest to bardzo ważne, gdy jesteś w trakcie jazdy na zakrętach. Ale kiedy nachylasz zbyt mocno koła, wywierasz zbyt duży nacisk na te części koła, które mają kontakt z podłożem. Przy ekstremalnych prędkościach, może to spowodować dalszą awarię wału napędowego, prowadząc do wypadków.

Układ kierowniczy

Bardzo pochylone koła utrudniają również kierowanie. Układ kierowniczy nie może osiągnąć pełnego kąta skrętu, ponieważ geometria użyta do ich zaprojektowania nie uwzględniała ekstremalnego ujemnego wychylenia. Kierowcy będą mieli również problemy z innymi systemami bezpieczeństwa, takimi jak ABS i VSC.

Czujniki do systemu ABS są przeznaczone dla kół, które są ustawione w określony sposób. Regulacja tego ustawienia i nadmierny ujemny kąt pochylenia kół zmniejsza ich skuteczność. Powoduje to problemy za każdym razem, gdy samochód traci przyczepność podczas deszczu i śniegu.

Ma to również wpływ na zawieszenie, ponieważ wymaga ono skoku w dół i w górę, a wszystko to musi być odpowiednio dopasowane do kół. Problemy pojawiają się, ponieważ osoby dokonujące modyfikacji nie posiadają maszyny do szlifowania kątów zawieszenia, która zapewnia idealne kąty zawieszenia. Jazda samochodem na bocznych ściankach opon jest niebezpieczna, ponieważ ta część opony nie powinna mieć kontaktu z podłożem. Zbyt duży ciężar na tym słabym obszarze zwiększa szanse na przebicie.

Wniosek

Pochylone koła sprawiają, że samochody są fajne. Głównym powodem, dla którego wiele osób dostosowuje swoje opony do nadmiernego ujemnego pochylenia kół, jest ich wartość estetyczna. Pochylone opony w żaden sposób nie poprawiają osiągów samochodu. W rzeczywistości mogą kosztować więcej w zakresie napraw. Wał napędowy i opony znajdują się pod ogromnym obciążeniem, co może doprowadzić do ich awarii.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj