Zakup samochodu to zawsze jest wyzwanie. Kupić kombi czy wystarczy hatchback, może jednak klasyczny i dostojny sedan albo SUV na plenerowe wypady, czy jedna VAN, żeby zabrać jeszcze teściową na wakacie (ktoś dzieci musi pilnować). Planując zakup nowego samochodu, należy postawić kilka podstawowych pytań i zastanowić się jaki rodzaj nadwozia wybrać.

Najpierw określ zastosowanie auta

Zanim wybierzecie się do salonu dystrybutora aut lub będziecie ustawiać filtry na stronie internetowej sprzedaży aut używanych, należy określić własne preferencje. Może okazać się, że to, co nam się podoba, jest skrajnie przeciwne naszym potrzebą. Oczywiście można kupić dwuosobowy kabriolet, mając czteroosobową rodzinę i psa. Niestety wtedy mamy gwarantowane w domu tak zwane ciche dni na kolejne 20 lat i to, że teściowa wykreśli nas z testamentu. Warto? Chyba jednak nie, lepiej zrobić listę potrzeb i wykorzystania auta.

Najlepiej zacząć od prostej listy odpowiedzi na poniższe pytania.

  • będę jeździć sam czy z rodziną?
    Jeżeli sam to wiadomo, że nie potrzebuję dużego auta.
  • jak odległość codziennie pokonuję?
    Jeżdżąc samemu w obrębie jednego miasta, można pokusić się o małe, ekonomiczne miejskie auto.
  • jeżeli jeżdżę z rodziną to jak często i jak daleko?
    Jeżeli będą to okazjonalne wypady do pobliskiego dużego miasta, to wiadomo, że pasażerowie wytrzymają kilkanaście lub kilkadziesiąt minut w lekkim ścisku, więc nie warto inwestować w coś większego niż hatchback. Jeżeli natomiast są to, co weekendowe wypady w coraz to dalsze miejsca należy zakupić coś większego i pakownego.
  • ile osób będzie jeździło autem?
    To też ważne pytanie, jeżeli jesteśmy singlem lub mamy partnera, ale nie mamy dzieci, to wystarczy małe auto. Skrajnie w drugim końcu skali, jeżeli jesteśmy beneficjentem karty dużej rodziny to wiadomo, że cztery czy pięć miejsc może być mało i wtedy pierwszym słowem, jakie wpiszemy na stronie sprzedającej auta, będzie VAN.

Teraz sprawdźcie, przy którym z poniższych nadwozi można postawić najwięcej plusów, odpowiadając na potrzeby.

Hatchback — to typ nadwozia z małym bagażnikiem. Małe kompaktowe auto miejskie, do dalszych wypadów w dwie osoby. Mały bagażnik nie jest tu problemem, gdy chcemy przewozić większe rzeczy, ponieważ jest dojście do kabiny pasażerskiej, dzięki czemu po złożeniu tylnych siedzeń zwiększa się przestrzeń bagażnika. Ten typ najlepiej sprawdzi się w mieście, ponieważ łatwo znaleźć miejsce parkingowe i przewieźć większe bagaże. Dodatkowymi plusami są niskie koszty eksploatacyjne oraz łatwość w prowadzeniu. Hatchbacki można spotkać w wersji trzydrzwiowej, wtedy tylna kanapa nadaje się tylko dla dzieci lub pupila, oraz pięciodrzwiowej, gdzie można już przewieść rodzinę do pobliskiego dużego miasta na zakupy. Typowym przedstawicielem linii hatchback jest Volkswagen Golf, Skoda Fabia czy Mazda 3.

Kombi – to taki hatchback z przedłużonym bagażnikiem. Ten typ nadwozia ma duży bagażnik, jak i przestrzeń dla pasażerów. Nadaje się do dalekich podróży i przewożenia dużych gabarytów, ponieważ ma przestronny bagażnik, a po złożeniu tylnych foteli tego miejsca jest jeszcze więcej. Dodatkową zaletą jest możliwość zamontowania bagażnika dachowego. Jako typowych przedstawicieli można wymienić Volkswagena Passata, Mazdę 6 czy Opla Vectrę.

Sedan – klasyk i dostojeństwo, posiada duży bagażnik oddzielony od kabiny pasażerskiej. Oddzielenie bagażnika od kabiny ma plusy i minusy. Plusem jest to, że otwierając bagażnik, nie nagrzewamy lub ochładzamy kabiny pasażerskiej. Minusem jest ograniczona możliwość składania tylnych siedzeń lub brak możliwości złożenia większych gabarytów. Idealnie nadaje się, do dalekich podroży lub na większe zakupy. Przedstawiciele gatunku to Volkswagen SuperB, Skoda Octavia, Audi A4 czy BMW serii 3.

Liftback — to nic innego jak hatchback tylko z pochyloną tylną szybą, a dzięki temu z większym bagażnikiem. Typowi przedstawiciele to Skoda Octavia, Opel Insignia, Honda Civic czy Toyota Avensis.

VAN – to tak zwany tatowóz. Samochód z dodatkowymi rzędami miejsc dający komfort podróżowania dla siedmiu lub dziewięciu osób posiada bardzo duży bagażnik oraz możliwość wypięcia dodatkowych foteli. To praktycznie rodzinny autobus. Zaletą takiego samochodu jest możliwość przewożenia większej liczby osób oraz wyposażenie w np. uchwyty na napoje. Jest to idealny samochód dla rodzin wielodzietnych lub do podróżowania w większym gronie znajomych. Idealnie nadaje się do dalekich podróży, mając za pasażera jeszcze jednego kierowcę, można praktycznie bez zatrzymywania przejechać cały kontynent. Klasyka gatunku to Volkswagen Sharan, Ford S-Max, Volkswagen Touran, Citroen C4 Picasso.

SUV – obecnie obiekt pożądania większości nabywców aut. To połączenie samochodu terenowego z rodzinnym. Jego zaletą jest przeważnie napęd 4×4, duże koła oraz wysokie położenie siedzeń co poprawia widoczność. Wadą może być problem z parkowaniem oraz do niedawna wysoka cena, ale temu ostatniemu zaprzecza Dacia Duster, która w najbogatszej opcji kosztuje ok. 80 tysięcy złotych. Niestety na tym koniec niskich cen. Za pozostałych, typowych przedstawicieli tego typu nadwozia należy sporo dopłacić. Najpopularniejsze w Polsce to oprócz wspomnianej Dacii to Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai, Honda Tucson czy Toyota RAV4 z ceną sięgającą ćwierć miliona za najbardziej rozbudowaną wersję.

Na koniec listy Coupe — samochód z wydzielonym bagażnikiem oraz charakterystycznie opadającą linią dachu. Posiada mocny silnik oraz daje radość z jazdy. Jednak jest drogi w utrzymaniu i niepraktyczny. Decydując się na ten samochód trzeba mieć na uwadze wysokie koszty utrzymania rekompensowane jednak przez efekt woow. Na coupe zdecydują się osoby, które chcą poczuć wiatr we włosach, a nie martwić się, żeby dowieść rodzinę z punktu A do punktu B. W tej kategorii dominują królowie szos w postaci Forda Mustaga z silnikiem V8, Alfa Romeo 4C, Nissan 370Z czy Lexus RC 300h. Decydując się na coupe, zwłaszcza nowy z salonu należy mieć w kieszeni bardzo gruby portfel.

Podsumowując temat

Wybór nadwozia to realizacja potrzeb. Jeżeli ktoś może pozwolić sobie na kilka aut w domu to nie ma problemu z wyborem. Coupe na wyprawy z partnerem, szybkie 500 kilometrów nad morze i szybki powrót, SUV na wyprawy z rodziną a miejski Hatchback na codzienne zakupy i jazdę do pracy. Jeżeli natomiast musicie wybrać jedno auto, zróbcie to rozsądnie, dopasowując zalety danej wersji nadwozia do swoich potrzeb. Najlepiej zrobić to przez stworzenie tabeli, gdzie z boku będą potrzeby a na górze typy nadwozia. Wygrywa to nadwozie, które zdobędzie najwięcej plusów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj