kluczyk zablokowany w stacyjce

Czy znalazłeś się w sytuacji kryzysowej, w której włożyłeś kluczyk do stacyjki, przekręciłeś go i zdałeś sobie sprawę, że nie obróci się ani nie wyjdzie?

Znalezienie się w takiej sytuacji może być przerażające, ponieważ zawsze istnieje obawa złamania kluczyka w stacyjce, co może stać się problemem, a także może kosztować znacznie więcej, niż można się było spodziewać, aby to naprawić.

Chociaż jest to rzeczywiście problem, nie jest on zbyt typowy i istnieją pewne czynniki, które sprawiają, że normalne jest, że klucz utknął i nie wyszedł jako zabezpieczenie wbudowane w samochód przez producenta. W każdym razie lepiej nie ruszać kluczykiem i nie zmuszać go do obrócenia się, a nawet do wyjścia, ponieważ można go złamać w środku, co spowoduje dodatkowe uszkodzenia. Nawet jeśli kluczyk wyjmiesz na siłę w jednym kawałku, istnieje prawdopodobieństwo, że podczas próby wyjęcia kluczyka ze stacyjki mógłbyś spowodować jakieś wewnętrzne uszkodzenia mechanizmu blokady.

Zanim wpadniesz w panikę i zadzwonisz po pomoc, możesz sprawdzić kilka rzeczy, aby upewnić się, że nie są to okoliczności, które sprawiają, że kluczyk znajduje się w stacyjce i nie pozwala na wyjęcie go lub przekręcenie.

Dlaczego kluczyk utknął w zapłonie?

  1. Manetka nie jest w pozycji parkowania

W samochodach z automatyczną skrzynią biegów producenci celowo umieszczają w pojeździe funkcję, która polega na tym, że jeżeli skrzynia biegów pojazdu nie znajduje się w pozycji parkowania, to mechanizm zapłonu blokuje kluczyk na miejscu i nie pozwala kierowcy na wyjęcie go. Funkcja ta gwarantuje, że kierowca przypadkowo nie zostawi swojego samochodu na biegu jałowym, neutralnym lub wstecznym i nie opuści go. Ponieważ biegi są włączane tylko wtedy, gdy samochód jest uruchomiony, w automatycznej skrzyni biegów samochód może poruszać się swobodnie, gdy skrzynia biegów jest pozostawiona na biegu lub biegu wstecznym, przy wyłączonym hamulcu ręcznym. Gwarantuje to również, że kierowca nie wyjmie przypadkowo kluczyka, jeśli pojazd jest w trybie postojowym, ale silnik jest włączony.

  1. Twój klucz jest zgięty

To jest problem z kluczem. Często zdarza się, że przy częstym wkładaniu i wyjmowaniu kluczyka ze stacyjki rdzeń ma tendencję do wyginania się, chociaż nieznacznie. Jeśli używasz duplikatu klucza, może to sprawić, że klucz wygina się bardziej i szybciej, ponieważ jakość duplikatu klucza nie jest taka sama jak oryginału. Jeśli tak jest, musisz ostrożnie wyjąć klucz, nie poruszając nim zbyt mocno, aby się nie złamał w środku. Po wyjęciu klucza lepiej jest pozbyć się wygiętego klucza, ponieważ może on utknąć ponownie w przyszłości i możesz nie mieć tyle szczęścia, że wyjmiesz go w jednym kawałku.

  1. Twój klucz jest zardzewiały

Rdza na kluczu powoduje, że powierzchnia, która wchodzi do stacyjki, jest szorstka, co powoduje zakleszczenie się kluczyka; jeśli kluczyk wykazuje oznaki rdzy, należy go wyczyścić. To nie jest normalne, że oryginalne kluczyki samochodowe rdzewieją, ponieważ są wykonane ze stali nierdzewnej. Jeśli Twój duplikat kluczyka jest zardzewiały, utylizuj go i użyj nowego kluczyka.

  1. Twoja kierownica jest zablokowana

Wbudowane jako zabezpieczenie przed kradzieżą, producenci samochodów projektują układ kierowniczy w taki sposób, że kiedy kierownica jest obracana bez włączonego silnika lub kluczyk w stacyjce nie został przekręcony, kierownica blokuje się po małym obrocie, zapobiegając kradzieży, ponieważ bez kluczyka kierownica pozostanie zablokowana. W stacyjce znajduje się wiele stopni, do których dostęp uzyskuje się za pomocą kluczyka obracającego się na różnych poziomach. Jeśli kluczyk zostanie włożony i obrócony do góry, kolumna kierownicy zostanie odblokowana. Jeśli jednak kluczyk zostanie włożony, ale w ogóle nie zostanie przekręcony, kolumna kierownicy zostanie zablokowana podobnie, jak w przypadku braku kluczyka. Kluczyk w środku, który nie jest obrócony, nie różni się niewłożenia go w ogóle. Upewnij się więc, że kierownica nie jest zablokowana podczas wyjmowania kluczyka.

  1. Akumulator w twoim samochodzie padł

To się dzieje tylko w niektórych samochodach, głównie nowszych. Występuje to również jako zabezpieczenie w samochodach, w których kluczyk jest blokowany, jeśli akumulator nie przekazuje niezbędnego prądu do komputera w samochodzie. Ponieważ większość nowych samochodów jest prawie w całości sterowana komputerowo, komputer w samochodzie blokuje kluczyk na miejscu, jeśli system przestanie pobierać energię z akumulatora. W takim przypadku można sprawdzić stan akumulatora poprzez włączenie świateł przednich lub radia samochodowego. Jeśli światła lub radio nie włącza się, akumulator jest wyczerpany, dlatego nie można wyjąć kluczyka. Nie wyciągaj kluczyka na siłę i czekaj na kogoś, kto pomoże Ci uruchomić samochód lub wymienić akumulator.

  1. Twoja stacyjka jest uszkodzona

Jeśli wszystkie powyższe problemy zostały rozwiązane, ale nadal nie możesz wyjąć kluczyka, prawdopodobnie istnieje problem z zespołem zapłonu Twojego samochodu. W takim przypadku nic nie można zrobić i trzeba będzie zadzwonić do specjalisty, aby otworzyć stacyjkę i wyjąć z niej kluczyk. Nie próbuj wyciągać kluczyka na siłę, aby zapobiec dodatkowemu uszkodzeniu zespołu zapłonu.

Czasami, nawet jeśli Twój samochód jest na parkingu, kluczyk nie wydaje się chcieć wyjść. W takim przypadku, przed wypróbowaniem innych sposobów wyciągnięcia kluczyka, należy przełączyć dźwignię zmiany biegów i wrócić do pozycji parkowania. Czasami pozycja kluczyka zablokuje się, a ta sztuczka go wypuści, jeśli pojawiła się jakaś przeszkoda. Jeśli nadal nie jesteś w stanie wyjąć klucza po usunięciu wszystkich potencjalnych przyczyn, lepiej pozwolić profesjonaliście wykonać tę pracę za Ciebie.

Rzeczy do zrobienia, gdy twój klucz utknie w zamku stacyjki

Jest kilka różnych rzeczy, których można spróbować w sytuacji, gdy kluczyk utknął w stacyjce. Jednak kilka z nich wymaga pewnych narzędzi, a w wielu sytuacjach najlepiej jest pozwolić mechanikowi spojrzeć na problem, zamiast łamać kluczyk w stacyjce, co najprawdopodobniej spowoduje jeszcze większe koszty naprawy.

  1. Upewnij się, że akumulator samochodu jest naładowany

Częstym problemem, gdy kluczyk utknął w stacyjce i gdy nie możesz uruchomić samochodu, jest to, że akumulator w samochodzie jest rozładowany lub ma niskie napięcie. Naładuj przez jakiś czas akumulator za pomocą ładowarki samochodowej, aby sprawdzić, czy jest to problem z niskim napięciem. Niskie napięcie może spowodować, że blokada zapłonu nie zwolni kluczyka.

  1. Upewnij się, że dźwignia zmiany biegów znajduje się w pozycji postojowej

Jeśli masz samochód wyposażony w automatyczną skrzynię biegów, najprawdopodobniej musisz ustawić ją w pozycji parkowania, aby wyjąć kluczyk ze stacyjki. Może to być również spowodowane uszkodzonym przełącznikiem zmiany biegów, w przypadku gdy samochód uważa, że jest on w innej pozycji niż w rzeczywistości.

  1. Sprawdź wyłącznik bezpieczeństwa (samochody amerykańskie i japońskie)

Wiele amerykańskich i japońskich samochodów ma dodatkowy wyłącznik blokady wewnątrz stacyjki, w którym trzeba nacisnąć kluczyk wraz z przyciskiem, aby obrócić go do końca i wyjąć ze stacyjki. Sprawdź swoją instrukcję obsługi samochodu, aby upewnić się, że robisz to we właściwy sposób.

  1. Rozpyl środek smarny do środka zamka

Często, gdy kluczyk lub stacyjka są zużyte, może wystarczyć rozpylenie dowolnego oleju wewnątrz stacyjki. Może to być dość trudne, ponieważ kluczyk blokuje drogę, ale w przypadku sprayu z rurą jest to możliwe.

  1. Przeczytaj kod usterki

Jeśli masz w domu czytnik OBD2, możesz spróbować odczytać kody usterek ze wszystkich jednostek sterujących, aby sprawdzić, czy nie ma żadnych problemów ze zmianą biegunów lub bezpiecznikami, które mogą spowodować ten problem. Często trzeba mieć bardziej zaawansowany skaner diagnostyczny, aby odczytać kody usterek z immobilizera i wyłącznika zapłonu.

  1. Wezwij mechanika

Jeśli wypróbowałeś wszystko powyższe, nie masz innego wyboru niż zadzwonić do lokalnego mechanika i pozwolić mu się temu przyjrzeć. W wielu przypadkach to właśnie stacyjka zawodzi i trzeba ją wymienić. W niektórych przypadkach immobilizer jest zintegrowany z wyłącznikiem zapłonu i trzeba go przeprogramować po wymianie.

Wniosek

Miejmy nadzieję, że masz teraz wszystkie informacje potrzebne do rozwiązania tego problemu w sytuacji alarmowej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj