lampy ksenonowe

W internecie można znaleźć bardzo dużą liczbę informacji dotyczących plusów, a także minusów montowania lamp ksenonowych. Warto jednak wiedzieć, jakich zasad koniecznie trzeba przestrzegać podczas wykonywania tych czynności.

Czy montaż lamp ksenonowych jest trudny?

Wymiana w zdecydowanej większości przypadków będzie się zaczynała od dobrania odpowiednich lamp ksenonowych do danego modelu auta. Oczywiście obecnie na rynku dostępnych jest kilkanaście różnych typów, należy mieć świadomość, że w oznaczeniach jest pewna logika. Wszystkie oznaczone są bowiem literą D, z angielskiego discharge, oznaczające wyładowania. Z kolei cyfra oznacza nie tylko i wyłącznie typ, ale również fakt czy dana lampa będzie miała wbudowany zapłonnik (cyfra nieparzysta) lub będzie wymagała oddzielnego zapłonnika (parzysta cyfra).

Z kolei występujące oznaczenia S oraz R informują na przeznaczenie do reflektorów odbłyśnikowych (R) oraz reflektorów soczewkowych (S). Warto wiedzieć, że oznaczenia są bardzo istotne, gdyż kształt obudowy poszczególnych lamp jest do siebie aż tak podobny, że bardzo często dochodzi do sytuacji, iż nieodpowiednie lampy są wciskanie przez użytkownika w reflektory. Oznaczenie D1S będzie zatem oznaczało, ze dana lampa ksenonowa ma wbudowany zapłonnik, a także jest przeznaczona do soczewkowych reflektorów.

Trzeba podkreślić, że fakt, iż w danym modelu samochodu będą występowały „bi-ksenony”, nie musi oznaczać, że konieczna będzie wymiana aż czterech lamp. Należy zdawać sobie sprawę, że światła drogowe oraz mijania wykorzystują lampę ksenonową (jedno źródło światła) z ruchomą przesłoną.

Ponadto wbrew krążącej opinii, że lampy ksenonowe zasilane są wysokim napięciem , ich wymiana nie tylko jest bardzo bezpieczna, ale również nie będzie wymagała od użytkownika odłączenia akumulatora samochodu. Należy tylko zadbać, aby zapłon był wyłączony oraz kluczyk wyjęty ze stacyjki.

Oczywiście dostęp do lamp ksenonowych może być trudniejszy w porównaniu do reflektorów halogenowych, bardzo często będzie także wymagał odpowiednich narzędzi. Rekomendowane jest zatem dokładne zapoznanie się z całą procedurą wymiany znajdującą się w instrukcji danego pojazdu.

Ponadto zakazane jest dotykanie palcami szklanej bańki lampy, gdyż zatłuszczenie szkła może wpłynąć na obniżenie żywotności danej lampy. Część producentów żarówek do aut zdecydowało się nawet an produkcję specjalnych opakowań do bezpiecznej wymiany.

Co w sytuacji, gdy lampy ksenonowe od samego początku są w danym samochodzie?

Zdecydowanie bezpieczniejszą opcją nie tylko dla kierowcy, ale również samochodu będzie zlecenie wymiany w profesjonalnym warsztacie. Jeżeli chodzi o auta, które są fabrycznie wyposażone w system poziomowania, a także oczyszczania reflektorów, częścią procedury związanej z wymianą lamp ksenonowych powinna być również cała kontrola sprawności tego systemu. Dodatkowo warto wiedzieć, że profesjonalny mechanik powinien polecić kierowcy wymianę obu lamp ksenonowych, nawet w sytuacji, gdy tylko jedna już przestała działać.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj